Tien tips – Verover het hart van je lezer


Content Marketing als liefdevolle relatie

    Leestijd:

Niet voor niets hebben we het online vaak over het verleiden van de lezer. Content maken is te vergelijken met flirten. Content Marketing is een relatie onderhouden. Veel bedrijven maken hun content echter als de eerste de beste hork. Zonder charisma. Geen bloemetjes. Geen diner. Geen chocolade. Geen Valentijnsdag. ‘Laten we deze deal eens even sluiten!’ En dat is online net zo effectief als in het echte leven.

Probeer daarom je content eens te zien als een middel om het vertrouwen van je lieve klant te winnen. Ben jij het vertrouwen waard of zorg je voor een gebroken hart?

 

  1. Probeer niet direct de deal te sluiten

Veel content is doorzichtig. We zien de intentie van verre doorschijnen. Het ligt er dik bovenop. Hoe goed je ook je best om het verbloemen, de lezer is niet gek. De lezer weet heus wel dat je wat wilt verkopen. Maar val niet direct met de deur in huis. Online mag je direct zijn, maar door te schreeuwen ‘Dat je iets moet kopen!’, is nog geen enkele lezer overstag gegaan.

 

  1. Doe het rustig aan

Een relatie met je lezer bouw je gestaag op. Over tijd. Door de jaren. Door consistent en consequent kwaliteit in je content te bieden. Door er te zijn als de lezer je nodig heeft. Door het antwoord te zijn op alle vragen van je lezer. Door steeds weer kwaliteit te bieden en je afspraken na te komen.

 

  1. Werk aan je relatie

Om de romantische vergelijking door te trekken – veel content richt zich op de one-night-stand. Zo snel mogelijk nieuwe lezers voor de nieuwsbrief. Zo snel mogelijk nieuwe volgers. Zo veel mogelijk aanmeldingen. Maakt niet uit wie. Op zich vermakelijk, maar daar bouw je geen relatie mee op. Focus eens op de bestaande klant. Wat kan je content doen om je relatie te verstevigen?

 

  1. Stalk de lezer niet

Aandacht is leuk. Een overdaad aan aandacht grenst aan stalken. Elke dag een nieuw bericht in de mailbox? Elke Tweet of Retweet uitlichten? Elke reactie op een post op Facebook een duimpje geven? De relatie met je lezer is precair. Houd gepaste afstand. Vraag om feedback, maar niet op elk uur van de dag. En doe het met mate.

 

  1. Maak grapjes

We hebben het hier niet over dijenkletsers natuurlijk. Humor is betrekkelijk. Maar je content hoeft niet elke dag zwaarmoedig het leven van je lezer binnen te sloffen. Houd het licht. Houd het online gesprek met je lezer licht. Een goede relatie is er een waar je samen kunt lachen. Hang echter niet elke dag de clown uit. Met je lachen is iets anders dan uitlachen.

 

  1. Wees op tijd

Laat jij je geliefde wachten voor het restaurant in de stromende regen? Ik dacht het niet. Zorg ook dat je bij je lezer op tijd bent. Een keertje te laat is geen probleem, maar consequent te laat leveren, draagt niet bij aan het vertrouwen. Reageer op tijd. Stuur bevestigingen van de website op tijd. Laat je lezer niet in de kou staan.

 

  1. Kom afspraken na

Content is een belofte. Een kop van een artikel is een belofte. Als je dit leest, leer je alles over… Elke zin die je schrijft is een belofte. Elke klik op een URL is een belofte. Hierna krijg je alles te weten over…. Je lezer kan dankzij jou het antwoord op zijn of haar vraag vinden. Jij zorgt ervoor dat hij of zij probleemloos door de pagina gaat. Maak al die beloften ook waar.

 

  1. Geef eens een cadeautje

Iedereen krijgt op zijn tijd graag een cadeautje. Gewoon, zomaar. Om je waardering te laten zien. Omdat je blij bent dat de lezer er is. Dit hoeft niet altijd een fysiek cadeau te zijn. Geef eens wat tijd weg voor een persoonlijk consult. Geef je kennis weg in de vorm van een handige whitepaper of een gratis e-book. Of bedank je lezer voor zijn of haar loyaliteit met een leuke korting. Verras je lezer eens.

 

  1. Geef de lezer een veilig gevoel

De basis van elke relatie is vertrouwen. Daarom zal je website (en dus je content) maximaal moeten bijdragen aan dat vertrouwen. Bij webshops schep je vertrouwen door de juiste afbeeldingen van onafhankelijke instanties te tonen. Bij meer algemene websites kun je denken aan awards of de mening van andere klanten. Maar het meeste vertrouwen schep je met een heldere en menselijke toon in je content. Door helder te communiceren over je belofte.

 

  1. Doe niet moeilijk over de rekening

Neem je je geliefde voor de eerste keer uit eten? Doe dan niet moeilijk over de rekening. Tenzij je partner er op staat om deze te delen, het is wel 2016. Ook op je website kun je galant zijn. Door niet moeilijk te doen over de rekening als er iets mis gaat met een bestelling. Door niet in discussie te gaan op sociale media als er iets mis is met een product. Door van je 404-pagina een feest te maken om te bezoeken. Zie fouten als een kans om het vertrouwen te versterken.



Delen:


Dimitri Lambermont