In vijf eenvoudige stappen naar een eigen podcast


    Leestijd:

Podcasts zijn nooit echt helemaal weggeweest uit het online landschap. Toch is de laatste tijd een opvallende opleving van het format waar te nemen. Volgens de Amerikaanse ondernemer Gary Vaynerchuk wordt het tijd voor organisaties om echt eens op podcasts te gaan letten. Want geluid streeft op dit moment video al ruim voorbij.

“In fact audio and streaming in particular is up 76% Y/Y eclipsing video with 250B annual streams. I think this is just the beginning”, aldus Vaynerchuk op Medium. De cijfers zijn redelijk duidelijk wat Gary betreft:

There was roughly 1.5X more audio consumed than video according to Nielsen statistics on streaming in 2016.”

Tijd om op te gaan letten dus.

Van beeld naar geluid

De verschuiving van bewegend beeld naar geluid is logisch. Video vraagt om je volledige aandacht – lees, je oogballen. Als we naar het mobiele scherm kijken, zien we onze omgeving niet meer. En dat werkt nogal rottig.

We would rather check our email while listening to the latest episode of Serial or take notes while listening to music. With video you can’t do both. It takes all of your attention to consume that content the second it starts.”

De waarde van snelheid

Aan de andere kant willen we het meeste uit onze schaarse tijd halen. In plaats van naar muziek te luisteren, kiezen velen dus voor informatie om naar te luisteren. Wederom Vaynerchuk: “With the ever increasing value of speed, I am starting to see consumers replace entertainment (music) with information (podcasting) to get ahead.” HIj vult dit aan met de opmerking.

“More 16–30 year olds are listening to podcasts instead of music during their commutes because it saves them time. It’s what humans value.”

Beginnen met podcasten

In de weinige tijd die er is, toch het meeste van je tijd maken door handige informatie te beluisteren. Een kans voor elke organisatie die meerwaarde weet te bieden via geluid. Maar waar begin je? Hieronder mijn handleiding met beginnerstips voor een podcast. Ik gebruik deze opzet ook voor mijn persoonlijke podcast.

Stap 1: Kies een format

De eerste stap naar een podcast voor je onderneming is het kiezen van een format. Praat je alleen? Ga je mensen interviewen? Presenteer je als duo? Ga je naar mensen toe voor een interview? Of doe je het via Skype? Heb je vaste items in je programma? Hoeveel minuten wil je elke keer vullen? Hoe vaak verschijnt je podcast? Reageer je op het nieuws? Of heb je helemaal geen format en is de podcast een gezellig uurtje babbelen?

 

Alles kan. Als je maar blijft denken aan de meerwaarde voor je luisteraar. De meerwaarde kan informatie zijn. Maar ook gewoon entertainment.

 

Stap 2: Fix de hardware

Je gaat met je computer geluid opnemen. Daar kun je ver in gaan en veel geld uitgeven aan professionele hifi-oplossingen. Of het low-tech oplossen door bijvoorbeeld je opnames met je mobiele telefoon te doen. Wat je in ieder geval nodig hebt voor een béétje leuk geluid:

  • een microfoon met kabels
  • een geluidskaart of USB-ingang
  • een opnameprogramma

 

2a. Een microfoon met kabels

In de meest basale versie van een podcast praat je in een microfoon, neem je dit op en zet je het online. Daarvoor heb je dus een microfoon nodig. Ook hier kun je alle kanten op. Van een professionele microfoon via een analoge mixer naar je computer. Of een microfoon die je direct in je USB-poort klikt en die direct klaar is om op te nemen. De uiteindelijke keuze hangt samen met je gewenste geluidskwaliteit. En de inhoud van je bankrekening.

 

2b. Een geluidskaart of USB-ingang

Het geluid van je stem moet in je computer komen. Hoe werkt dat?

 

Optie 1: Via je geluidskaart

Je microfoon koppel je via een kabel aan je geluidskaart. Kies de ingang met het icoon van een microfoon achter op je computer en er komt geluid binnen.

 

*Let wel op bij het kopen van je kabel. De ingang van je computer is vaak een 3.5 inch formaat. Bestel dit gelijk op de goede maat anders moet je gaan rommelen met verloopplugjes.

 

Optie 2: USB-microfoon

Zoals bij de microfoon al aangegeven: optie 2 is de USB-microfoon. Hierbij klik je je USB-kabel dus in je USB-poort en je kunt aan de slag. Handig voor opnamen onderweg. Zo kun je met je laptop op schoot overal aan je podcast werken.

 

Optie 3: Een USB verloopplug

Nu fabrikanten ook zien dat microfoons op computers worden gebruikt, hebben ze verloop-plugs ontwikkeld. Hiermee maak je van een normale kabel een USB-kabel. De voordelen van analoog met de voordelen van digitaal.

 

PRO-TIP – als je toch een microfoon gaat kopen. Haal gelijk even een popscherm of een windscherm voor je microfoon. Voor nog geen tien euro ben je direct van vervelende pop-geluiden bij het uitspreken van de P af en nare ruis van de ademhaling in je microfoon.

 

2c. Opnameprogramma

Gratis. Superhandig. En YouTube staat vol uitlegvideo’s. De keuze voor het opnameprogramma Audacity is voor veel podcasters snel gemaakt. http://www.audacityteam.org/download/ Met dit gratis tooltje kun je je opname maken en deze met allerlei effecten nabewerken. Vervelende geluiden of ruis tijdens de opname haal je eenvoudig weg met het programma. Het lijkt in het begin misschien technisch, maar op YouTube kun je voldoende filmpjes vinden met meer uitleg. Daarnaast hebben ze een handige Wiki vol met informatie, tutorials en tips:  http://manual.audacityteam.org/man/tutorial_your_first_recording.html

 

Stap 3: Neem je podcast op

Hiermee heb je de hardware en software-kant van je podcast op zijn plek. Nu is het zaak een rustige plek te vinden. Goed adem te halen. En op ‘record’ te drukken. Met Audacity maak je een opname redelijk snel. Veel tijd gaat echter nog zitten in de nabewerking. Het verwijderen van ruis, van ademhaling of foutjes. Ook hier verwijs ik graag naar YouTube. https://www.youtube.com/results?search_query=audacity

 

Ben je tevreden over je opname? Dan exporteer je deze naar WAV of MP3. Je hebt nu een opname staan op je computer. Maar deze moet nog het internet op. Ga daarvoor door naar stap 4.  

 

Stap 4: Kies je platform

Geluidsopnamen kunnen aardig oplopen in hoeveelheid ruimte. Die MB’s wil je niet allemaal zelf hosten op je website. Kies daarom een handig platform en host daar je podcast. Zelf heb ik gekozen voor SoundCloud. https://soundcloud.com/

 

In de gratis versie van SoundCloud kun je hier eerst vooruit met twee uur aan opnames. Daarna moet je een betaald plan kiezen – met meer mogelijkheden – maar voor een eerste verkenning voldoet SoundCloud goed. En ze hebben voldoende online ondersteuning voor podcasters: https://soundcloud.com/for/podcasting

 

PRO-TIP: Zorg dat je een profile image hebt van zeker 1400 x 1400 pixels. Dit lijkt overdreven voor SoundCloud maar is een vereiste bij iTunes. Daarvoor meer in het volgende onderdeel. Distribueer je podcast.

 

Stap 5: Distribueer je podcast

Het mooie aan SoundCloud is het gemak waarmee je, je podcast kunt delen naar andere platforms. Denk hierbij aan iTunes (de belangrijkste) of Stitcher Radio. Onder je instellingen staat het tabje content: https://soundcloud.com/settings/content Hier staat je RSS-feed. Deze heb je nodig om je podcast door te zetten naar andere platformen.  

 

Stap 5a: Zet de RSS-feed door.

Hoewel SoundCloud handig is zit het merendeel van de podcastluisteraars op iTunes. Om te zorgen dat je podcasts hier worden getoond moet je, je RSS-feed dus doorzetten naar iTunes. Elke nieuwe aflevering wordt dan automatisch opgenomen op je pagina daar. Een handige uitleg van dit proces in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=PWihiVvvsWI

 

Stap 5b: Embed je aflevering op je website

Hou je liever je bezoekers op je website? Of wil je de podcast onderdeel maken van een blogpost? Dan heb je geluk, want SoundCloud geeft je ook de mogelijkheid om een Embedded player van SoundCloud te delen op je website of blog.  Klik hiervoor onder je podcast op de knop delen. Hier staan in het eerste scherm enkele social media iconen. Onder het tweede tab staat de embed code.

 

Stap 5c: Deel via Social Media.

Nu wordt het tijd om de wereld te spammen met jouw fonkelnieuwe podcast. Klik hiervoor onder je aflevering op de knop Delen. Hier tref je de bekende sociale platformen. Spam naar hartenlust.



Delen:


Dimitri Lambermont