Verrassend communiceren: online magazines


Anders en doeltreffend

    Leestijd:

Als communicatiespecialist heb je vaak één duidelijke vraag in je hoofd: ‘Hoe communiceer ik dit met de doelgroep?’ Vaak kies je voor een nieuwsbrief of website, waarin je veel tijd steekt. Je doelgroep, op haar beurt, leest per week minstens 20 nieuwsbrieven en bezoekt minimaal vier keer zoveel websites. Logisch dat je op zoek bent naar een alternatief dat nét even anders is. Gelukkig hoef je daarvoor het wiel niet opnieuw uit te vinden. Denk eens aan een online magazine. Niet nieuw, maar zeker verrassend en een slim onderdeel van je communicatie. Ik leg je uit waarom.

 

Anders communiceren
Een van onze opdrachtgevers is van een offline (papieren) krant overgestapt op een digitaal magazine. Waarom? Omdat online sneller is aan te passen aan de actualiteit en in een seconde van Friesland naar Limburg verstuurd kan worden. Daarnaast was het voor deze opdrachtgever goedkoper om een digitaal communicatiemiddel te maken dan de krant drukken.

Hybride
Onze tip is om niet plotsklaps over te gaan van offline naar online. Kies een ‘hybridevorm’. Zorg voor een kaartje bij je offlineproduct waarin je de onlineversie aankondigt. Zo behoud je (een groot deel van) je doelgroep en laat je deze wennen aan het idee. Daarnaast verwijs je uiteraard op je website naar het magazine of in je nieuwsbrief. Ook mooi: zet de link standaard in de handtekening van iedere e-mail die verstuurd wordt.

 

Bereiken van je doelgroep
Met een digitaal magazine bereik je een grote doelgroep. Zeker als je ervoor zorgt dat pagina’s eenvoudig kunnen worden gedeeld. Daarbij neemt het aantal uur dat men aan online besteedt nog steeds toe. Dat geldt niet alleen voor jongeren, maar ook voor de oudere doelgroep. En ze hebben een ding gemeen; beide willen op een aantrekkelijke manier geïnformeerd worden. Met het digitale magazine voor NHL Hogeschool over onderwijs in de nieuwe stijl laten we zien dat dit in een magazine kan.

 

Inzicht in de interesse van je doelgroep
Heb je meer te vertellen dan je in een gemiddelde nieuwsbrief kwijt kunt? Wil je meer sfeerbeelden, filmpjes en reportages delen? Een digitaal magazine leent zich er perfect voor om in compacte vorm verschillende onderwerpen (nader) uit te lichten. Kijk bijvoorbeeld eens naar ons digitaal magazine voor Wmo werkplaats. En uiteraard kun je via Google analytics precies zien wat je doelgroep interessant vindt door te kijken welk artikel het meest is gelezen, waarop is doorgeklikt en waar ze (eventueel) zijn afgehaakt.

 

Corporate informatie in een mooi jasje
Bedrijfsinformatie aantrekkelijk presenteren? Terugkerende informatie als een jaarverslag in de vorm van een online magazine zorgt ervoor dat het prettig lezen is. De lezer kan kiezen wat hij of zij wil lezen door het gebruik van een inhoudsopgave en het jaarverslag zelf voldoet aan de wettelijke eisen. Kijk maar eens naar het jaarverslag van It Fryske Gea.

 

Meer mogelijk 
Ik zie ze weleens, online Pdf’s. Niks mis mee, maar er is meer mogelijk. Als je je doelgroep écht wil bereiken en een professionele indruk achter wil laten, kies je voor een digitaal magazine. Daarin kun je ook een filmpje plaatsen, een (foto)reportage, of zelfs muziek of natuurgeluiden onder het magazine. Denk eens aan een animatie of bewegende tekstblokken, infographics en een interactief menu. Die maken het lezen interactiever en verrassender.

 

Samengevat 
Als het goed is, begrijp je waarom ik fan ben van de digi-magazines. Wellicht kende je het fenomeen nog niet, of heb je je er nooit in verdiept. Daarom vat ik alle voordelen even samen voor je:

  • Je doelgroep leest al zoveel uitingen, zorg ervoor dat je eruit springt
  • Online magazines zijn makkelijk deelbaar
  • Soms is het zelfs goedkoper dan drukwerk
  • Je bereikt een grote doelgroep
  • Je hebt (meer) inzage in de informatiebehoefte van je doelgroep
  • Meer ruimte om je boodschap aan te vullen met beeld, geluid en achtergrondinformatie
  • Feitelijke (verplichte) informatie aantrekkelijk verpakt


Delen:


Jolene Rodenhuis