Doehetlekkerzelf:


tips voor SEO-beginners

    Leestijd:

Als paddenstoelen uit de grond, wordt het woord SEO bij bedrijven bovenaan de to-do-list geschoten. SEO is belangrijk en wie er nog niet over nadacht loopt achter. Tijd voor een SEO-update dus. Heb jij nog geen idee waar die drie letters voor staan? Of net wel, maar reikt je kennis niet verder dan dat? Geen stress, met dit lijstje zet je de eerste belangrijke stappen in de SEO-wereld!

First things first. SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Kort gezegd: dé manier om bezoekers naar jouw website te trekken via zoektermen die surfers invoeren bij een zoekmachine én andere belangrijke SEO-aandachtspunten.

Omdenken
‘Op welke zoekwoorden moet ik gevonden worden’? Logischerwijs zou je denken dat de eerste stap is jezelf die vraag te stellen. Een fout die veel organisaties maken. Bij SEO is omdenken het sleutelwoord. Denk dus vanuit de klant: ‘Waar zoekt jouw potentiële klant naar? En waarom zoekt hij/zij daar naar?’ Zo krijg je veel meer inzicht in welke zoektermen echt belangrijk zijn. Je doel moet namelijk zijn zoveel mogelijk klanten verder te helpen via jouw site. Een veel vriendelijkere én effectievere manier om uiteindelijk bij hogere bezoekersaantallen en dus omzetcijfers uit te komen.


Zorg dat Google je begrijpt

Niet jou persoonlijk natuurlijk, maar je website. Als Google je website ‘snapt’ kom je veel sneller bovenaan het zoeklijstje. Zie je website als een boek met per hoofdstuk één onderwerp. Richt je website ook zo in. Een onderwerp per pagina is voldoende en maakt je site lekker overzichtelijk en begrijpelijk.

“De valkuil is al je pagina’s vol te spammen met je beste zoekwoord”

Kwaliteit boven kwantiteit
Oké, je hebt de zoekwoorden die jouw klant naar jouw website trekken uitgezocht. Nu is de valkuil om al je pagina’s vol te spammen met je beste zoekwoord. Niet doen. Google heeft dit spelletje snel door en dan werkt het averechts. Laat wél zoekwoorden gerelateerd aan het onderwerp van je pagina vaker voorbijkomen.

Spinnenweb met links

Maak een ‘spinnenweb’ met links van pagina naar pagina op je website. Ook van externe websites. Zo is de structuur van de site goed aan elkaar gelinkt, en precies dát is weer iets waar Google van smult.

Bouw een content-kanon
Heb je een product of dienst die wat meer uitleg vergt? Het is niet verstandig voor de leesbaarheid en vindbaarheid van je site, om dat in je websiteteksten tot in detail te doen. Maak daarom in zo’n geval een soort Wikipedia van je site en neem in je teksten linkjes op met ‘meer uitleg’. Zo creëer je een content-kanon vanaf je site waarmee de klant wordt doorgeschoten voor meer informatie, wat je eigen site een stuk bondiger en dus prettiger te lezen maakt.

Gebruik lange zoektermen

Je zou denken dat korte zoektermen(short tail) het beste werken. Uit onderzoek blijkt verrassend genoeg het tegenovergestelde. Juist lange (long tail) zoektermen leiden de meeste bezoekers naar je site. Er wordt namelijk veel meer gezocht op hele zinnen zoals ‘Welke zonnebrand is het beste?’ dan op 1 of 2 zoekwoorden. Daarnaast zoekt 1 op de 5 internetters tegenwoordig via voice search, waar juist ook hele zinnen of vragen worden ingesproken.

“Juist lange zoektermen leiden de meeste bezoekers naar je site”

Waarde toevoegen boven verkoop
Zorg ervoor dat je website niet een groot verkooppraatje wordt. Een bezoeker heeft dit zo door en is met 1 klik weer vertrokken. Wat wél werkt is interessante artikelen delen op je site of zelf blogs schrijven over je dienst of product. Of schrijf een monsterartikel.

Monsterartikelen
Nee dat zijn geen angstaanjagende artikelen, maar langere informatieve teksten die waarde toevoegen aan je dienst of product. Toegegeven, het schrijven hiervan kost wat meer tijd. Maar dan heb je ook wat. Artikelen van rond de 2000 woorden worden namelijk het beste bezocht op internet én je kan er al je ‘spinnenweb-linkjes’ in kwijt.

Rich Snippets
Je kent ze vast al wel, de uitgebreidere resultaten als je op bijvoorbeeld een bedrijf zoekt. Opeens worden ook reviews, events of contactgegevens al getoond onder de websitepagina in de resultaten lijst. Dat zijn dus Rich Snippets. Easy-to-click-on én de klant hoeft niet zelf op zoek te gaan. Allemaal dankzij goede SEO. Hoe Rich Snippets op orde te krijgen? Check dit handige artikel.


Last but not least, social media
Ook voor SEO is social media makkelijk in te zetten. Bouw daarom sowieso een social slider in je website (zie voorbeeld onderaan deze pagina). Deze zorgt ervoor dat elke pagina, blog of artikel gemakkelijk door de lezer te delen is op een van zijn social media kanalen. Supersimpel en heel effectief.

Genoeg gepraat. Hup, aan de slag met al deze tips! Vind je het fijn als wij meekijken of meedenken? Geen probleem. Laat het ons dan weten!



Delen:


Pavlina Havlikova